Marketing automation: 3 gotowe pomysły, które zadziałają w Twojej firmie

Definicja marketing automation jest bardzo prosta. Mianem MA nazywamy bowiem narzędzia oraz aktywności pozwalające na komunikowanie się z otoczeniem w sposób zaplanowany i zautomatyzowany. Najbardziej klasyczną formą, z którą wiele osób utożsamia marketing automation, jest oczywiście e-mail marketing. Jednak po zanim, w MA liczą się także: wiadomości SMS, notyfikacje web push, działania odbywające się bezpośrednio na stronie internetowej, jak i całe zaplecze bazodanowe (zbieranie, agregowanie i analizowanie informacji nt. użytkowników, ich preferencji, cech oraz zachowań).

Marketing automation – błędy popełniane przez firmy

Dla wielu, wspomniane MA zarówno zaczyna, jak i kończy się na zakupie oraz wdrożeniu odpowiedniego systemu umożliwiającego prowadzenie zautomatyzowanych działań. Mijają miesiące, a w ich firmach nie zmienia się nic – poza kosztami wynikającymi z uiszczania regularnych opłat za system.

Efekt? Po pewnym czasie firmy stwierdzają “że to całe marketing automation w ogóle nie działa”, rezygnują z narzędzi i wracają do dawnych i nie zawsze skutecznych, aktywności marketingowych. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest brak pomysłu oraz kompleksowej strategii wykorzystania marketing automation.

3 wskazówki, dzięki którym marketing automation zadziała w Twojej firmie

Dlatego, w tym artykule nie będziemy Cię przekonywać do zakupu konkretnego systemu. Jeśli tylko zechcesz, w Internecie znajdziesz dziesiątki wpisów i recenzji dotyczących wielu tego typu rozwiązań. Zamiast tego – podpowiemy, w jaki sposób należy podchodzić do ich wykorzystania, a przede wszystkim – wskażemy 3 konkretne, sprawdzone i proste do wdrożenia pomysły na kampanie!

Zaczniemy klasycznie, bo od najbardziej podstawowej funkcjonalności MA, o której jednak sporo osób nadal zapomina, a mianowicie…

  1. Wykorzystaj marketing automation do ratowania porzuconych koszyków i zwiększania swojej sprzedaży

    Czy wiesz, ile osób w Twoim sklepie internetowym dodaje coś do koszyka, ale nie finalizuje transakcji? Podpowiemy – z pewnością całe mnóstwo. A wiesz, że czasami wystarczy wysłać im 1 (słownie: jedną), prostą wiadomość przypominającą, aby wrócili na stronę i dokończyli zakupy?

    Ręczne wyszukiwanie porzuconych koszyków jest oczywiście czasochłonne, męczące i… totalnie bezsensu. Zamiast tego – wykorzystaj swój system do marketing automation. Ustal, po ilu dniach bądź godzinach ma być wysyłane przypomnienie i obserwuj, jak Twoja sprzedaż zaczyna rosnąć!
  1. Zrób z marketing automation Twojego osobistego szpiega – zbierającego dane o osobach odwiedzających stronę

    Jedną z kluczowych opcji oferowanych przez większość narzędzi do MA jest personalizacja wiadomości, a konkretniej – dostosowywanie ich treści zarówno do cech, jak i zachowań poszczególnych odbiorców.

    Dlatego, staraj się dowiedzieć o swoich użytkownikach jak najwięcej. Weryfikuj, jakie strony odwiedzają, ile czasu na nich spędzają, co dodają do koszyka, a także jakie sekcje w Twoim serwisie całkowicie omijają. Dane te możesz dodatkowo wzbogacić o wiedzę dotyczącą ich preferencji komunikacyjnych. Chociażby tego, czy, jak często oraz o jakich porach otwierają Twoje maile, SMSy, a nawet wiadomości typu web push.

    Na tej podstawie zbuduj w pełni zindywidualizowane komunikaty, mogące przyjąć postać:
  • Prezentacji produktów, które obserwowali przez dłuższy czas.
  • Informacji, że dawno nie było ich na Twojej stronie i zachęcasz do zapoznania się z najnowszymi zmianami.
  • Zwykłego przypomnienia, wysyłanego w przypadku, gdy ostatnio bardzo szybko opuścili Twój serwis.
  1. Wyciśnij z marketing automation, co tylko się da – realizując za jego pośrednictwem rozbudowane kampanie wielokanałowe

    Nie ograniczaj swoich aktywności jedynie do wysyłania automatycznych maili, SMSów czy pushy, będących odpowiedzią na konkretną aktywność danego odbiorcy. Zamiast tego, zaprojektuj całą kampanię, która będzie mu towarzyszyła przez dłuższy czas interakcji z Twoim serwisem.

    Jednym z flagowych przykładów może być tzw. onboarding lub lead nurturing, czyli kampanie, dzięki którym dasz się lepiej poznać, zyskasz przychylność użytkowników, a na koniec – przekonasz ich do skorzystania właśnie z Twojej oferty 😉 .

BONUS, czyli kilka dodatkowych zastosowań marketing automation

Wyżej wymienione pomysły należą do absolutnego TOPu kampanii, które z całą pewnością pozwolą Ci na rozwój Twojego biznesu. Jednak poza nimi, istnieje mnóstwo innych aktywności, do których z powodzeniem wykorzystasz także marketing automation.

A są to m.in.: wiadomości typu follow-up, maile i SMSy transakcyjne, informacje o nowościach i aktualnościach pojawiających się na stronie, indywidualnie przyznawane rabaty, jak również komunikaty związane z prowadzonymi konkursami.

Jak pewnie widzisz, jedynym ograniczeniem MA jest Twoja własna wyobraźnia 😉 .

Więcej wskazówek, porad i tipów z zakresu promocji w sieci?

Znajdziesz je na naszym marketingowym blogu oraz facebook’u. Jeśli potrzebujesz wsparcia, dzięki któremu Twoja firma zacznie wreszcie zarabiać – nie czekaj i od razu przejdź do kontaktu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go na swoim profilu!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Danekontaktowe

Chcesz poznać nasz pomysł na promocję Twojej firmy?
Spotkajmy się przy kawie w MGmedia.

Poniedziałek 8:00-16:00
Wtorek 8:00-16:00
Środa 8:00-16:00
Czwartek 8:00-16:00
Piątek 8:00-16:00
sales-300x81
Przewiń do góry